Vilken härlig knöl

 

Jag försöker hitta potatissorter med mycket smak. Smaken är viktig, för potatis är min huvudföda. Ris och pasta undviker jag helt om det går. Nåja, köttfärssås och spagetti är förstås gott, så det blir det ibland. Annars är det potatis som gäller. Varje dag och till varje mål. Kokt, pressad eller stekt.

 

Man kan nämligen leva gott på kokt potatis. Den är rik på C-vitamin och är den mest mättande ingrediensen av alla. Orsaken är potatisens höga halt av vatten och fibrer. Den lilla knölen är rik på kalium, magnesium, fosfor, kalcium, zink och järn. Dessutom har den låg halt av futinsyra, som gör att mineralerna lätt tas upp av kroppen.

En portion kokt potatis (175 gram) innehåller 20 procent av B-vitaminerna niacin och vitamin B6. Halten B6 blir också högre när potatisen lagrats länge, på grund av groddningen. Potatis innehåller bara 0,01 procent fett. Fettsnålt med andra ord.

Potatis innehåller 2,1 procent protein och det är komplett med alla de essentiella aminosyrorna. Tre av dem finns bara i låga halter. En klick smör eller yoghurt på potatisen löser det. Potatis innehåller resistent stärkelse, amylos, som slinker förbi matsmältningens enzymer ner i tarmen. Där blir stärkelsen mat åt goda bakterier. De hjälper i sin tur till att förbättra tarmhälsan.

Om ni tycker att de allt för vanliga potatissorterna King Edward och Bintje inte är så märkvärdiga så försök att hitta andra sorter. Det är inte lätt men de finns att få tag i. I Skåne, där jag är just nu, finns helt andra sorter än de jag är van vid hemifrån.

 

Frosseriet kan börja.

 

 

Källa: Land

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LE ProfilbildSKRIBENT: Lars Ek
FOTO: pixabay.com 

Om du vill läsa mera om eller av Lars, gå till hans blogg. KLICKA HÄR!

 

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande