TEMA  Mötesplatser som kombinerar social samvaro och olika former av aktiviteter

Börja med vattengymnastik? Vattengymnastiken är kanske inte det första man tänker på när det gäller social samvaro. Men före och efter, när man träffas i sin nakenhet samma tid varje vecka blir gärna lättsam samvaro. 

För seniorer är vattengymnastik särskilt lämpligt då man vill kunna träna och vara fysiskt aktiv utan att för den skull slita onödigt mycket på kroppen.

Vattengymnastik – Effektivt, roligt och socialt!

Från september 2013

Från bassängrummet hörs det plaskande, glad musik och instruktörens röst som leder deltagarna i vattengymnastiken. Det är onsdag eftermiddag i Täby och seniorträningen i det 33 gradiga vattnet är i full gång. Alla jobbar på i sin egen nivå och under ett 30 minuters pass hinner de träna kondition, styrka och rörlighet. Passet avslutas med en kort stretching till lugn musik. ”Vattengymnastik är både härligt och nyttigt” säger en av deltagarna och de andra i gruppen nickar instämmande.

Vattengymnastik är skonsam träning och det varma vattnet har också en smärtlindrande effekt.

Vattengymnastik är ett skönt och roligt alternativ till traditionell gymnastik på land. Förutom att vattengymnastiken på många sätt känns mjuk och behaglig för kroppen är det en effektiv och på samma gång skonsam träningsform. Lyftkraften, ytspänningen, och temperaturen gör att träning i vatten skiljer sig en del från träning på land. På många sätt är vattenträning till och med effektivare än landträning då flera muskelgrupper tränas samtidigt och vattenmotståndet är betydligt större jämfört med luft, vilket medför att energiförbrukningen också blir högre.

Skonsam träning

I vattnet avlastas kroppstyngden, rörelserna bromsas och motstånd ges i alla rörelseriktningar. En viktig anledning till de positiva effekterna av träning i vatten är att din kropp i vatten bara väger 15-20 % av vad den gör på land. Detta innebär att belastningen minskar betydligt på höfter, rygg, knän och andra leder. Musklerna behöver inte heller lägga så mycket arbete på att hålla uppe kroppen utan kan använda sin energi till själva rörelserna istället. Det gör att du får möjlighet att göra rörelser i vattnet som är omöjliga att klara av på land. Det är exempelvis härligt att kunna få springa i vatten när man inte längre kan göra det på land.

Vattenmotståndet gör att vi rör i oss i ultrarapid, “som att gå i sirap”. Rörelserna bromsas och du kommer inte lika lätt ut i ledernas ytterläge vilket minimerar skaderisken. Balans och stabiliseringsförmåga tränas på ett utmärkt sätt då du hela tiden balanserar kroppen mot flytkraften. Förutom den generella träningen som ges för hela kroppen, så har vattenträning en skadeläkande effekt och i vattnet kan man ofta träna trots skada.

Du bestämmer själv

I vattengymnastiken kan du välja om du bara vill röra på kroppen mjukt och försiktigt, men det finns också alla möjligheter till hård träning i vatten. Oavsett vilken nivå du väljer ger träningen mycket goda resultat för din kondition, smidighet, styrka och förbränning.

Mer än bara träning

Rörelse i vatten ger smärtlindring genom att vattnet sätts i rörelse mot huden och beröringsnervceller stimuleras, men även själva värmen i vattnet har en smärtlindrande verkan. Vattenturbulensen har en en massageliknande effekt som förhöjer vattnets mjuka, behagliga känsla mot kroppen.

När ska man inte träna i vattnet?

Är man inkontinent eller har sår är det olämpligt att delta i vattengymnastik. Har man problem med sitt hjärta bör man rådfråga sin läkare innan man påbörjar vattengymnastik, de rekommenderar dock ofta sina patienter att träna just i vatten.

Vattengymnastik för seniorer

För seniorer är vattengymnastik särskilt lämpligt då man vill kunna träna och vara fysiskt aktiv utan att för den skull slita onödigt mycket på kroppen. Besväras man av artros eller andra ledbesvär är vattengymnastik att rekommendera eftersom man tack vare vattnets avlastande effekt smärtfritt kan utföra övningarna lättare än på land. Även om man inte har specifika besvär är vattengymnastik en härlig motionsform som man ofta inte vill vara utan när man väl har provat på den.

När träningspasset i Täby är avslutat frågar vi deltagarna i bassängen vad de tycker är det bästa med vattengymnastiken. De enas om att det både är effektiv träning för hela kroppen och på samma gång skönt och avkopplande och de tillägger att de rekommenderar alla att prova på.

Text: Anna Skaring, Leg Sjukgymnast, Säker Senior

Säker Senior  www.sakersenior.se  Tel 0731-53 20

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande