Roligare att träna tillsammans

 

Margareta Andersson har provat styrketräning tidigare men tyckte att det var tråkigt att träna själv. Men på Friskis&Svettis TMI-pass, som är gymträning i grupp, är det helt annorlunda.Och det är lätt att förstå vad Margareta syftar på. De fyra kvinnorna inne i cirkelgymrummet skrattar, pushar och hjälper varandra som om de vore bästa väninnor, trots att de aldrig tidigare träffats.

– Som äldre är det viktigt att behålla rörligheten. Och det här är jättebra för min onda rygg, säger Margareta som även har som mål att kunna stärka upp sina armar.

Träningspasset startar med att instruktören har en genomgång av de maskiner som ska användas. Efter uppvärmningen placerar sig deltagarna sig vid varsin station och kör 45 sekunder på varje maskin. Det är max fem personer i gruppen för att instruktören ska ha tid att hjälpa alla. Oscar, herren på täppan i rummet, uppfyller sitt åtagande med glädje och engagemang och verkar ha ögon även i nacken.

– Din fuskis! säger han plötsligt och går fram till Margareta. Oscar lyfter upp hennes armbågar och ber henne att sträcka på armarna.
– Men det är för tungt, suckar Margareta med förställd trötthet men brister snart ut i skratt när hon tittar på Oscar som försöker se barsk ut.

Oscar Entrambasaguas är gyminstruktör både i Friskis&Svettis Sollentuna och i Stockholm/Kista och har totalt åtta instruktionstillfällen i veckan, varav tre i Sollentuna. Han ser det som en förmån att 72 år gammal fortfarande kunna röra sig som man vill.

Som senior bör man tänka extra mycket på att förbättra balansen och stärka ryggen. Träna inte heller med för tunga vikter, det är bättre att jobba med fler repetitioner.

– Och regelbundet! utbrister Oscar och berättar om ett över 20 år gammalt minne av en kvinnlig kollega.

Hon var 67 år och gammal, tyckte han då, och hade på hans förundran över att hon fortfarande var aktiv svarat Oscar: ”rastar man så rostar man”.

Men det är nog ingen fara att Oscar rostar. Utöver sina åtta instruktionstimmar tränar han givetvis själv också, både i gymmet och går på pass.

Sen spelar jag basket en gång i veckan, fortsätter han men kommer på sig själv med att låta som en träningsnarkoman och tillägger snabbt ”men det är bara för att det är roligt”.

 


 

 

TEMA  Mötesplatser som kombinerar social samvaro och olika former av aktiviteter

FRISKIS & SVETTIS FINNS PÅ DE FLESTA ORTER och har kul träning i grupp, anpassad för oss som är äldre. Att röra på sig stärker inte bara hjärtat. Sömnen förbättras, självkänslan stärks och viktigast av allt, man blir pigg och glad. 

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande