Det finns många störningar som gör att man vaknar mitt i natten. Huvudvärk, värkande rygg eller full blåsa, för att ta några exempel.En av de vanligaste och mest obehagliga, är kramp. När vaden krampar och tårna spretar åt alla håll, då vaknar man garanterat. Tyvärr blir man också klarvaken efteråt och då är den natten mer eller mindre förstörd.

Jag plågades i flera år av kramper, ofta återkommande huvudvärk och ömmande muskler. När krampen i vaderna även slog till dagtid, insåg jag att något måste göras. Jag lät ordet gå i bekantskapskretsen och gensvaret blev ofta, att jag hade brist på Magnesium. När jag i samma veva skaffade dator och kunde söka på problemet, blev det samma svar där, magnesiumbrist.

Magnesium är ett väldigt viktigt mineral i kroppen, men dessvärre är magnesiumbrist vanligt förekommande. Magnesium finns i våra celler och ingår i ett hundratal olika enzymer. Magnesium behövs för hjärtats, musklernas och cellernas funktioner. Lever, immunförsvar, hormonsystem och matsmältning fungerar dåligt vid brist. Magnesium är också en viktig antioxidant.

100 g sötmandel innehåller 265 mg magnesium.

100 g sötmandel innehåller 265 mg magnesium. Kan vara bra att göra en prisjämförelse mot kosttillskott!

Hur fyller man då sina depåer?
Det enklaste sättet är kosttillskott, som du köper på Apoteket, till en mycket rimlig kostnad. Finns som tuggtablett om du har svårt att svälja stora kapslar. Som inbiten ungkarl valde jag det alternativet eftersom matlagning inte är min favoritsysselsättning.

Magnesium finns annars i nedanstående livsmedel:

Sojabönor samt i övriga bönsorter. Vetegroddar, vetekli, bovete, nötter och frön, som sesamfrö, solrosfrö och pumpafrö. Finns också rikligt i brännässlor. Kakao, mörk choklad, fisk, kött, spenat, grönkål och spannmål. Finns i alla bladgrönsaker i mindre mängd.

Hur märker man då att det behövs påfyllning av Magnesium?
De vanligaste och tydligaste symptomen är: Huvudvärk, även migrän. Muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, depression, hjärtklappning, njurproblem, sömnproblem, trötthet, irritation och som sagts, kramp i benen. Begär efter choklad kan vara vanlig.

Nu vet ni lite mer om detta mineral, som är så viktigt. Vad gäller mig själv, så försvann både kramper och huvudvärk efter någon vecka.

Jag har bara haft huvudvärk en gång under det senaste året. Det var dagen efter en kräftskiva. Fast det berodde nog mer på bristande förstånd, än brist på Magnesium.

 

Text: Lars Ek
Källa: Wikipedia, Hälsosidorna, Nyttigt.eu

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande