Må bra med mat

 

Att äta rätt, på rätt sätt, är inte lätt. Vi sitter hårt fast i de matvanor vi byggt upp i livet.

Jag vet själv hur svårt det är att ändra på frukosten. Ostsmörgås och kaffe, är nog inte den optimala starten på dagen. Tur då, att det finns flera mål, som kanske är lättare att variera.

Hjärnan är förprogrammerad att tycka om fett och sötsaker. Troligen ett arv från de tidigaste människorna. Då betydde kalorierna allt. Några fetmaproblem fanns inte heller på den tiden. Men det finns hopp. Vi kan själva programmera om vår hjärna. Om vi äter mera grönt, kommer hjärnan så småningom att reagera mer positivt på den nyttiga maten, än på den onyttiga.

Mat ÄR hälsa. Att fortfarande äta det man tycker om, men öka andelen grönt, är en mjukisvariant. Det kan göra övergången till hälsosam mat lite lättare. Grönsakerna ger smaker, som du inte kan framkalla med kött. Man får en bättre helhetsupplevelse med proportionerna mer grönsaker och mindre kött.

Vill du, liksom jag, gå ner lite i vikt. Det finns mat som har negativ kaloripåverkan. Brysselkål t.ex. tar mer kalorier under förbränningen än den tillför. En portion ger 50 kcal men hela 75 kcal går åt för att smälta den och ta tillvara näringsämnena. Se där, 25 kcal mindre utan ansträngning. En liten bit sockerkaka däremot, ger 250 kcal i överskott.

Andra grönsaker som hjälper till att minska midjemåttet:

Sallad, selleri, rädisa, gurka och kantareller. Även blomkål, zucchini, stark chili och vattenmelon kvalar in på listan.

Lycka till med dina nya matvanor och gör som jag.  Ät mycket brysselkål.

 

Källa: Postnord uppslaget, Tidningen Må bra

LE ProfilbildSKRIBENT: Lars Ek
FOTO: pixabay.com 

Om du vill läsa mera om eller av Lars, gå till hans blogg. KLICKA HÄR!

 

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande