Lugn – du hinner

 

Det är något konstigt med tiden, veckorna före jul. Två veckor kvar till dopparedan och sedan vips, så är det julafton. Det är mycket som ska göras, mycket att hinna med och allt ska falla på plats i tid. Sedan kommer mellandagarna och inte blir det lugnare då. Hela befolkningen verkar vara på språng för att byta julklappar, visiter ska göras och planeringen för nyår påbörjas. Den enda lugna dagen under hela perioden verkar vara nyårsdagen. Det beror troligen på att kroppen bränt all energi och det enda vi orkar med är att slappa i soffan.

Att stressa upp både hjärna och kropp är enkelt, inte minst inför dessa båda helger.

 

brain-1845962_1920Begreppet stress som betyder tryck myntades under 70-talet i samband med en av de kanske första stressforskningsstudierna som genomförts. Idag anser många att engelskans strain (påfrestning) hade varit ett mer passande ord. Försöket visade, precis som mycket efterkommande forskning, att en av de mer stressfyllda situationer vi kan hamna i, är den där vi inte kan påverka eller saknar kontroll över händelseutvecklingen.

För urtidsmänniskan var stress ett sätt att uppfatta fara och sätta kroppen och alla sinnen i alarmberedskap för att kämpa eller fly. Det gällde att överleva till varje pris. Hos oss moderna människor kan stress framkallas av små vardagliga bekymmer som köer, eller av smärre konflikter i arbetet eller äktenskapet. Långvariga belastningar i arbetet eller ensamhet, är också en källa till oro och press.

Människor reagerar olika på stress och det som är stressande för den ena kan vara lustfyllt eller sakna betydelse för en annan. Stress framkallas inte bara av faktiska, konkreta händelser. Tankar och föreställningar kan vara nog så stressande. Vem har inte legat vaken om natten och stressats av obehagliga fantasier och mörka tankar.

 

För att kroppen ska klara av dessa alarmlägen är det viktigt att den också får återställa sig i naturlig balans. Om vi kan det, kan stress ibland vara nyttigt och konstruktivt även i vår moderna tillvaro. Det är när stressnivåerna i blodet och kroppen är höga under en längre tid, som vi upplever negativa konsekvenser. Kroppen bränner ut sitt energiförråd och det i sin tur kan ge en rad andra följdsjukdomar.

Att vandra i skog och natur är naturligt avstressande och skänker lugn åt kropp och själ. Att umgås med husdjur är ett annat sätt att varva ner. Vem kan stressa med en kelen katt i knäet?

 

le-grynsnacka

Grynsnäcka Foto: Wikidedia

Jaja, vi springer och jäktar. Annat är det för den starkt hotade större grynsnäckan. Den vet inte vad stress är.

Den lilla varelsen finns enbart i Svedala och den kan för egen maskin ta sig cirka en meter under sin livstid. Ska den komma någonstans får den lifta, t.ex. med ett vildsvin. Det sker visserligen ofrivilligt på grund av att den fastnar i vildsvinets päls när det passerar, men det blir i alla fall lite omväxling och en möjlighet att uppleva nya miljöer.

 

 

 

Faktakällor: friskareliv.comstressakuten.nu, Wikipedia

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LE ProfilbildSKRIBENT: Lars Ek
FOTO: pixabay.com 

Om du vill läsa mera om eller av Lars, gå till hans blogg. KLICKA HÄR!

 

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande