JAG SKA kunna simma 200 meter i normalt tempo före årsskiftet, det är litet mer än två månader dit. Hur få axlar och knän att fungera igen? Och orken?

Tid har jag gott om, eftersom jag ännu inte vant mig vid att vara (deltids)pensionär. Utrustning är införskaffad och planen lagd. Jag har satt upp några olika veckomål. Bl. a. 50.000 steg per vecka, minst 5 timmar hundpromenad  per vecka.

Måndagen den 15 september började min satsning, ett rörligare liv var målet.

Den måndagen joggade jag för första gången på säkert 15 år. Hunden tittade förvånat på mig, men ville vara med. Hon noterade mina nya tights och lade på minnet att tightsen var positiva kläder. Steg ett i igångsättningsschemat i söndagsbilagan: 10 minuter rask promenad –  jogga 2 minuter/ promenera 1 minut upprepas 4 gånger – avsluta med 10 minuters rask promenad. Både kroppen och jag själv var chockade, det gick!

Nu efter fyra veckor är jag fortfarande kvar på steg 1. Men jag har i alla fall joggat fyra gånger, varje gång med en extra upprepning. Kanske jag ska fortsätta med joggandet. En gång i veckan borde vara överkomligt.

IÖ gympadojorOnsdag samma vecka var det dags att inviga Friskis & Svettis. Jympa Soft var ett bra val, under 55 minuter kan man själv välja hur mycket man ska orka. Det blir mer och mer, svetten lackar men pulsen ligger på en behaglig nivå. Sju pass genomförda hittills. En eloge till F&S i Sollentuna – det finns en mängd olika träningsprogram för seniorer där.

Hunden och trädgården har aldrig varit så välskötta.

Jag noterar all min träning i mobilen. Efter två veckor började jag få svårt att hålla koll på alla mina aktiviteter, måste föra någon sorts träningsdagbok. Jag valde efter mycket letande www.funbeat.se, (gratisprogram). På FunBeat registrerar jag allt som kan uppfattas som träning varje dag. Och där kan jag följa upp mina veckomål. Alla kontroller är ett måste för mig, annars börja jag fuska.

Stegräknare är säkert omodernt, men mig passar den. Håller jag takten 50.000 steg per vecka, får jag en bra grundkondition. IÖ StegräknarenEn stegräknare bär du med dig hela dagen men till vissa aktiviteter passar den helt enkelt inte. För att kunna tillgodoräkna dig dessa aktiviteter som steg kan du använda omvandlingstabeller, t. ex hos www.stegräknare.se.

Efter fyra veckors träning, vågade jag mig till simhallen. Uppmjukning i bastun. Först en längd 25 meter. Axlarna är stela, men jag klarar simtagen. Knäna fungerar förvånansvärt bra. Jag simmar! 3 * 100 meter med stretch av axlar och knän emellan, det får räcka. Och är mycket nöjd med mig själv!

Nu tror jag att jag ska kunna simma igen. Om två månader, i juletid, ska jag klara 500 meters bröstsim utan uppehåll i normalt tempo.

Men bara om jag fortsätter med mitt nya rörligare liv …

 

 

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande