Att bli äldre innebär att man ibland får lägga saker bakom sig. Koncentrera dig på vad du kan och gräm dig inte över vad du inte kan längre!! Det är ett råd jag brukar ge och har fått ett antal gånger.

BadbergetI somras upptäckte jag att jag inte var som en fisk i vattnet längre. Kände mig osäker på djupt vatten och axlar och knän sa ”Nej, nej, nej …” när jag försökte simma. Men att inte kunna simma vid 65 är inte acceptabelt. Detta måste åtgärdas! Jag ska kunna simma!

Jag ska kunna simma 200 meter i normalt tempo före årsskiftet, det blev mitt mantra. Den 15 september började mitt nya liv. Med små, små steg skulle axlar och knän lära sig fungera igen och orken förbättras.

Projektplanen innehöll jogging – som jag aldrig gillat – och motionsgymnastik på Friskis & Svettis. Att ha väl motionerad hund, trädgårdsarbete och spela golf skulle jag fortsätta med. Att mäta mina ansträngningar är viktigt, jag måste kunna bevisa att jag är på väg. Inte glömma att fira nådda delmål, om jag är duktig. Stegräknaren fick nytt batteri och jag började föra träningsdagbok på nätet.

Fyra veckor senare, i mitten på oktober, är det dags för uppföljning. Mina veckomål i projektplanen är fyllda. Simhallen nästa! Jag simmar! 3 * 100 meter med stretch av axlar och knän emellan. Det fungerar … Det är bara att fortsätta …

Åtta veckor senare, i mitten på november, är jag rörligare och orkar mer. Veckomålen är fortfarande fyllda. Det onda i axlar och knän är betydligt mindre. 2 – 3 gympapass i veckan på Friskis & Svettis, litet försiktig jogging och långa hundpromenader har gjort susen.

IÖ simmarAvstämning i simhallen: jag simmade 500 meter i normalt tempo utan stanna!!!! Och testade vattengympa efteråt, när jag ändå var där. I euforin simmade jag litet under vattnet – fungerar – och provade att nå botten, men där tog det stopp … Nu måste jag ta ställning till om ”dyka till botten” är något som jag lagt bakom mig eller ej.

Höstterminens mål är nått, jag kan simma! Projektet avslutas.

Nu sopar jag Jante från axeln, jag är duktig!!

Men vid närmare eftertanke är det något som jag glömt, jag har glömt att fira! Kanske en nya gympaskor och matchande tights, turkosa …

Jag har börjat fundera på nya mål och tänkbart mål för vårterminen skulle kunna vara: Jag ska kunna jogga 5 kilometer utan att stanna på Vårruset i maj 2015! Att årligen testa konditionen genom att springa Vårruset gjorde jag senast för 15 år sedan, men kanske har jag inte slutat med det – bara gjort ett uppehåll. Dagsläge på joggingfronten; jag klarar 5 minuter i lugnt tempo. Vårruset tar 30 – 35 minuter, så det finns ett förbättringsbehov.

//Ingrid Österberg

Läs gärna mera om mitt rörlighetsprojekt, “Jag kan inte simma längre …” LÄNK och “Jag ska kunna simma!” LÄNK

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande