Jag har 150 steg till badberget på landet, men trots den varma sommaren badade jag en gång i somras. Naturligtvis dök jag i – det har jag alltid gjort. En fantastisk känsla att klyva vattenytan, chocken av det kalla vattnet och efter två djupa andetag en lycka. Men axlarna var stela och knäna gjorde ont. Bestämde mig för att simma längs med land i stället för fram och tillbaka till holmen utanför, som jag brukar.

Barnbarn i poolenEn fredag i början på september provade jag barnbarnens nya pool. Trappa ner och 31 grader i vattnet. Barnbarnen överlyckliga att ha mormor som lekkamrat. Sexåringen simmar utan puffar, numera mest över vattenytan. Tvååringen med rosa puffar. Båda totalt ett med vattnet, som jag också varit. Men jag kände mig alltmer osäker. Skulle det hända något hade jag inte tillräcklig kraft för att hjälpa ett barn …

Jag är 65 år och ganska frisk. Visst brukar jag hetsa mamma B med att man ska koncentrera sig på vad man fortfarande kan göra, inte på vad man inte kan längre – men att inte kunna simma vid 65 är inte acceptabelt.

JAG SKA kunna simma 200 meter i normalt tempo före årsskiftet, det är tre och en halv månad dit. Hur få axlar och knän att fungera igen? Och orken?

Som vanligt måste jag först ha rätt utrustning, dags att shoppa. Ett par läckert cerise tights, matchande t-shirt och skor för ute- eller innebruk kan användas till det mesta.

I söndagstidningen var rubriken ”Alla kan springa”. Författaren skrev sig varm om fördelarna och artikeln avslutades med ett igångsättningsschema. Att springa har aldrig varit en favoritmotion för mig, men ett bra sätt att förbättra orken är det definitivt. Klädseln är redan införskaffad.

Friskis & SvettisEn golfkompis hade tidigare rekommenderat Friskis & Svettis. Veckoprogram fanns på nätet, ”Jympa Soft” var bra för ovana och gav styrka och smidighet. Klockan 10 måndag, onsdag, torsdag och fredag. Inte utrymme för undanflykter, tillräckligt ofta för att jag skulle kunna gå två gånger i veckan. Tål att testas.

Bestämde mig för att trädgårdsarbete också kunde klassas som träning. Och hunden skulle få en längre promenad varje dag. Och så en golfrunda så fort tillfälle ges.

Som vanligt måste jag också ha kontroll på mig själv, stegräknaren skulle användas varje dag. Dessutom skulle jag dagligen logga allt som kunde kallas träning i mobilen.

NU GÄLLER DET!

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande