Fullt så illa kanske det inte är, men visst har gymnastik betydelse för ens välbefinnande och kondition. Jag har för mig att vi brukade använde denna slogan när vi gick i flickskolan för att muntra upp oss, eftersom många av oss tyckte att gympa var dötrist.

Bakgrunden till att vi hade så negativa attityder till gymnastik berodde till viss del på att vi tidigare haft en ung vikarie vars gymnastik vi var mycket förtjusta i. Under hennes lektioner fick vi gympa till musik och även lära oss dansa. Sedan när vår ordinarie lärare kom tillbaka efter en barnledighet var det slut med det roliga, ingen musik, bara massa bommar som man skulle balansera på, fristående gymnastik och övningar med bollar som man tappade. Många med mig försökte mygla och slippa gympa genom att skylla på diverse krämpor. 

Senare i livet kom jag dock på att det nog var bra med gympa i alla fall, först gick jag på Friskis & Svettis och senare också på vattengympa. Det var säkert jättenyttigt för mig med stigande ålder, men det var i alla fall med ett visst motstånd, jag gick iväg en gång/vecka. Till vattengympan skulle man antingen beställa tid alternativt komma till långt i förväg för att få plats – sen skulle man duscha – gympa – duscha igen – och ta sig hem. Jag fuskade dessvärre ofta och dyrt var det också, i dagsläget cirka 4.000:-/år för pensionärer. Någon större gemenskap tyckte jag inte heller man fick med de övriga deltagarna. Så det hela slutade med att jag i stället köpte en Friskis & Svettis-DVD-skiva som jag efter hand bytt ut och växlat med andra gympaskivor. Detta har jag nu hållit på med under många år. Jag kör inte hela programmet på skivorna som brukar ligga på 40 – 60 minuter, utan endast ett pass på c:a 10 minuter som jag växlar varje morgon och det håller jag benhårt på utan att fuska!

Om jag varit ute och rest eller legat sjuk en längre tid, märker jag på en gång hur mycket stelare jag blivit. För ett år sen fick jag en surfplatta i present av min man och jag har upptäckt att jag också där kan lägga in ett gympaprogram, så nu kan jag också gympa på semestern. Jag kan fortfarande inte påstå att jag tycker att det är speciellt lustigt att gympa, utan mer som en daglig rutin som att klä på mig och det tar ju bara 10 minuter!

Jag går lätt upp i vikt, men där tror jag mina korta gympapass inte spelar den minsta roll. Jag försökte räkna ut hur långt jag behöver promenera för att gå ner 1 kg, jag fick det till 10 mil om jag nu räknat rätt. Gympa och promenader är bra för att man skall må bra, men för att gå ner ordentligt i vikt tror jag ändrade kostvanor ger betydligt bättre och snabbare resultat!

På min handikapptipsblogg har jag nu fått över 1.300 sökningar på gymnastik för äldre. När det gäller äldre personer och rullstolsburna som inte kan förflytta sig själv med handkraft så tror jag att det är mycket viktigt för välbefinnandet med gympa. Friskis & Svettis har tagit fram en träningsdvd för äldre ”Träna mjukt” (bild, se ovan) men den fungerar inte om man sitter i rullstol. På äldreboenden är det vanligt med sittgympa, men det förekommer inte på alla boenden. På vissa platser i Sverige har t.ex. PRO sittgymnastik. 

www.sond.nu har flera träningsprogram med bilder, text och musik samt en DVD som heter Sittgympa 3 med övningar även på Youtube. Youtube har många olika former av gymnastik för äldre och sittgympa.

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande