Jag skulle tycka att det vore väldigt roligt att få jobba i butik som ”personal shopper”. Då skulle jag stå på frukt- och gröntavdelningen och tipsa om bra och snabba grönsakstillbehör, vilket är något som jag känner att många personer har svårt att komma på. 

Kanske är det på grönsaksområdet som behovet av coachning är störst? Jag tror att många har snöat in sig på växthusodlad gurka, isbergssallad och tomat, möjligen slinker någon paprika med också. Det finns så mycket annat som både är mer klimatsmart, bättre för plånboken och ger en bättre mättnad. Här kommer några tips som kan utöka din grönsaksrepertoar:

Skiva en hel blomkål tunt, lägg alltihopa inklusive ”smulet” på en ugnsplåt. Ringla över 1 msk olivolja och ½ tsk salt. Rosta i ugn 20 min på 200°. Koka morötter, broccoli eller grön sparris i pastavattnet för att spara tid och disk, beräkna ca 6 min för morotsslantar, 3 min för broccolibuketter och 2 min för sparris i tredjedelar. Strimla rödkål tunt. Blanda med finhackad morot, gul paprika (principen är att bara ta lite av det som inte är så klimatsmart) och färsk persilja. Gör en vinägrett och häll över! Du kan också blanda i rivna rotfrukter som palsternacka eller persiljerot. Du får en fin vardagssallad som håller i kylen ifall det skulle bli över.

Av: Kicki Theander, grundare och matinspiratör på Middagsfrid

Ät mer grönt! Bild från http://malouskreativitet.wordpress.com

 

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande