Efter en whiplashskada hittade Anna-Lena Engman bara tråkiga hjälpmedel på marknaden. Därför bestämde hon sig för att börja designa egna.

Idag driver Anna-Lena och maken Dan företaget Giraf of Sweden tillsammans. Giraf of Sweden har, i samråd med sjukgymnaster, utvecklat en rad produkter som kan användas i förebyggande syfte eller som lindring vid befintliga nackbesvär. Produkterna bygger på kombinationen värme och en sensorisk input/påminnelse om nackens position, vilket har visat sig förebygga riskerna att hamna i ett smärttillstånd.

Idén har utvecklats vidare till att innefatta en produktserie i merinoull som vänder sig till människor som vill hålla sig varm om utsatta kroppsdelar. Produkter som underlättar ett aktivt liv.

Affärsidén har sitt ursprung i Anna-Lena Engmans egna erfarenheter efter en whiplashskada i samband med en bilolycka. Efter att ha prövat olika hjälpmedel i form av halskragar kunde Anna-Lena konstatera att det saknades en bra lösning på problematiken som uppstår i samband med stelhet/värk i nacken.

– Det började med en idé. Jag bestämde mig för att göra något åt saken. Resultatet blev Giraf-kragen, en nackvärmare som förebygger och lindrar mina besvär. Det känns väldigt roligt att produkten nu även kan komma andra människor till glädje.

Det finns en rolig historia bakom företagets namn och logotyp. När olyckan hade inträffat brukade Anna-Lena skämta om eländet. – Men det är väl typiskt att just jag som har en giraffhals ska råka ut för en whiplashskada. När företagsidén föddes 2000, var det självklart att giraffen skulle symbolisera det blivande företaget.

Framtagning av produkter.

Ensam men med stöd av svenska uppfinnarföreningen kastade sig Anna-Lena huvudstupa in i verksamheten. En duktig sömmerska anlitades som även kunde hjälpa till med utformningen.  Anna-Lena hade ambitionen att klara allt själv, men lasset blev till slut för tungt att dra.  Hon beslöt sig för att lägga företaget i byrålådan.

Men här slutar inte historien. Den tar en ny vändning. För sju år sedan träffades Anna-Lena och Dan. Han jobbade på bank och hade länge närt en dröm om att starta och äga ett eget företag. Tillsammans bestämde de sig för att blåsa nytt liv i det slumrande företaget.

Som bankman har Dan under årens lopp flera gånger träffat egna företagare och sagt ” Att bygga upp ett företag från grunden tar mycket mer tid än du tror och det kostar också mycket mer”. ”Det tar också massor av tid från idé till färdig produkt” – Nu vet jag, säger Dan med eftertryck, vad det verkligen betyder.

Omtanke, design och kvalité är de tre ledorden i verksamheten. Företaget har en stark miljömedveten profil där man vill ta ansvar för hela kedjan i tillverkningsprocessen och väljer samarbetspartner därefter.

Tillverkningen sker dels i Sverige och via ett svenskt företag i Estland. Med tanke på den senaste tidens förskräckliga avslöjanden om missförhållanden i Asien, är vi övertygade om att närproducerade produkter vinner i längden.

Min övertygelse är att både kropp och själ mår bra av att leva ett rörligt liv. Det ger en god cirkulation som får musklerna att slappna av. Giraf-kragen har hjälpt mig till detta och det känns roligt för mig att mina produkter nu även kan komma andra människor till glädje.

Företaget är baserat på en webshop, men Anna-Lena och Dan Engman kommer i framtiden att jobba mer och mer med återförsäljare.

Målet med företaget är att utveckla produkter som gör att människor kan påverka sitt mående själva.  Vi ser ett stort intresse för våra produkter bland äldre som vill hålla sig rörliga och skadefria.

Nackvärmaren är bland annat använd av personer med nackbesvär, fibromyalgi och människor som jobbar i dragiga miljöer eller på kontor.

Ullsortimentet, som har blivit populärt bland friluftsfolk och idrottare, säljs numera på det världsberömda ishotellet i Jukkasjärvi. Kan man tänka sig en bättre plats för Giraf of Sweden’s värmande produkter.

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande