Både vuxna och barn som äter frukost presterar bättre än de som inte gör det. Många av oss varierar dock sällan eller aldrig vår frukostmat. Men det kanske är dags för en förändring där?

Jag vill gärna äta en ganska stadig frukost som jag står mig på fram till lunch. Maten ska inte vara för söt och helst inte innehålla E-nummer. Jag försöker särskilt se upp med tillsatser om de finns i produkter som jag äter dagligen (om man sedan äter en smörgås med rökt skinka varannan vecka är ju inte det hela världen). Bröd och pålägg innehåller ofta socker och E-nummer. Om du älskar smörgåsar, välj t.ex. ett tillsatsfritt surdegsbröd eller ekologiskt rågknäckebröd. Som pålägg, satsa på ost utan E-nummer, t.ex. Jarlsberg eller Änglamark och prova att använda mogen avokado istället för smör. Groddar är också gott på smörgåsar, de höjer proteinvärdet och ger en härlig krispighet. Om du klarar fisk på morgonen, så är makrill i tomatsås en bra omega-3-källa.

Det finns dock goda alternativ till mackor. Testa gröt på helt bovete! Även om du normalt inte gillar gröt, tror jag att du kommer att gilla den här. Bovetet har en tuggig konsistens, inte helt olik pasta. Blötlägg över natten, skölj på morgonen och koka ca 10 minuter med torkad frukt. Servera med en puff kanel och kanske lite frön eller nötter. Med nötterna får du i dig finfina fetter och får dessutom ett lägre GI-värde på frukosten. Min 4-åring älskar den här bovetegröten!

Av: Kicki Theander, grundare och matinspiratör på Middagsfrid

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande