D-vitamin – Kroppens bästa vän

 

Vi saknar en hel del under vinterhalvåret, som sol, värme och behagliga balkongkvällar t.ex. Men det som vi verkligen saknar, oftast utan att veta om det, är D-vitamin.

Solen kan skapa det, och fet fisk har det i sig, men vi får i oss alldeles för lite. D-vitamin är en bristvara för de flesta människor på norra halvklotet. En rad upptäckter visar nu att D-vitamin är avgörande för hälsan. I Sverige har en majoritet av befolkningen för låg nivå av D-vitamin, i varje fall under vinterhalvåret. Det är inte bra, för forskarna har efterhand funnit tungt vägande bevis för ett samband mellan D-vitaminbrist och risk för många sjukdomar och sjukdomstillstånd.

Under lugna förhållanden simmar cellerna runt i blodet i ett passivt tillstånd av dvala, men så snart en inaktiv T-cell upptäcker en främmande kropp, fäller den ut en signalantenn för att bli aktiverad. Forskarna fann att en av de första antenner som T-cellen öppnar är en D-vitaminreceptor som binder D-vitaminet för att därmed slå på en viss gen, som väcker T-cellerna. Finns inte D-vitaminet i blodet, kommer T-cellen aldrig i gång.

D-vitaminet fungerar alltså som ett slags batteri för T-cellerna och är en förutsättning för att de skall kunna mobilisera mot ett angrepp. Denna nya insikt fogar ännu en pusselbit till bilden av hur D-vitaminet verkar i vår kropp.

D-vitaminbrist är dock ett problem framför allt på vintern, för solljus är den suveränt största källan till D-vitamin. På sommaren räcker 20 minuters vistelse i solen varje dag för att ladda D-vitamindepåerna helt, och det motsvarar en dos på 250 mikrogram. För att uppnå samma mängd från andra källor än solen, skulle man varje dag behöva få i sig ett kilo lax, 50 glas mjölk eller 50 multivitamintabletter.

Jag tar mina 20 minuter på balkongen. 10 minuter på framsidan av kroppen och 10 minuter på baksidan. Framför ett öppet fönster går också bra. Det var länge sedan jag exponerade mig på badstranden. Nuförtiden klär jag helst av mig utan åskådare.

Det finns två olika former av D-vitamin, där vitamin D3 anses vara viktigast för människan. D3 får du främst av solen samt animaliska livsmedel, främst i fisk, mindre mängd i ägg, kött och mjölkprodukter. D2 finns i svamp, i vissa alger och i berikade livsmedel. D2 och D3 omformas av levern och njurarna till D-vitamin, som lagras i skelettmuskulaturen och fettvävnaderna, det är detta D-vitamin som sen kroppen använder sig av.

D-vitamin behövs för cellernas tillväxt och nervsystemet. Det reglerar också kalkbalansen i skelettet och tänderna. D-vitamin behövs för att upptaget av kalcium och fosfor i tarmen. Det motverkar även förkylning och influensa, då det som sagts, triggar igång immunförsvaret.

Jag kan inte räkna upp alla fördelar här, utan konstaterar, att D-vitamin är en väsentlig förutsättning för ett bra och friskt liv.

 

Källa: Hälsosidan, apotea

LE ProfilbildSKRIBENT: Lars Ek
FOTO: pixabay.com 

Om du vill läsa mera om eller av Lars, gå till hans blogg. KLICKA HÄR!

 

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande