Utdrag från boken ” Öppna dina hälsoresurser”  av Boris Aranovich

Kroppens reglerande mekanismer anpassar sig till förändring och påfrestningar genom att leverera syre till cellerna. Syret används för att skapa den energi cellerna och kroppen behöver i varje enskild situation.  Hos en ung frisk människa är anpassningsförmågan stor. Efter 40-årsåldern har dock många människor minskat sin syreupptagningsförmåga med 25-45 procent. Det påverkar hela kroppen. Bara med hjälp av andningsövningar kan du fördubbla din syreupptagningsförmåga, och därmed öka din anpassningsförmåga och hälsa igen.

I boken ”Tankens kraft och rätt andning – en grund för god hälsa” förklarade jag andningens betydelse och beskrev olika övningar som läsaren kunde göra på egen hand. Vi har fått mycket respons på boken genom glada och tacksamma brev från människor som hade haft stor nytta av övningarna. Ändå finns det ett litet problem med andningsövningarna. De tar nämligen tid.  Och tid är något de flesta människor har alldeles för lite av. Enligt de ryska andningsforskarna behöver du göra andningsövningar en timme om dagen för att upprätthålla din hälsa, och ännu mer för att till exempel läka kroniska sjukdomar. Men få människor tycker sig kunna undvara en hel timme eller två varje dag för att bara sitta stilla och andas. Kanske börjar någon ”ett nytt liv”, och avsätter tid för att göra något för att bli friskare och starkare. Men för de flesta människor tar bekvämligheten och vardagsbestyren snart överhanden, och projektet rinner ut i sanden.

Regelbundet arbete är kungsvägen till hälsa. Men tiden för arbetet finns inte där. Hur får vi ihop den ekvationen? Lösningen kan vara en liten apparat, som gör det möjligt att göra andningsövningar och samtidigt syssla med annat! I förra boken beskrev jag andningsövningar med pauser där du skulle räkna sekunderna i andningscykelns olika moment. Men med hjälp av den lilla apparaten behöver du inte räkna. Du andas i ett litet munstycke av plast som erbjuder ett motstånd vid utandning. Det här motståndet förlänger utandningen och motsvarar andningspauserna. Nu kan du köra bil, diska, sitta vid datorn eller se ditt favoritprogram på TV, och samtidigt nästan omärkligt träna din andningskapacitet på köpet.

Andningsnappen Smart Breath

Till en början kan det kännas som om du hade gått tillbaka till nappstadiet när du sitter där med den lilla plastgrejen i munnen. Men tack vare ”nappen” är chansen ändå otroligt mycket större att övningarna blir av tillräckligt länge och tillräckligt ofta för att ge resultat. Plötsligt känns en timme inte längre oöverkomlig. Och ju mer du arbetar med andningsövningarna, desto starkare blir effekten. En kort sammanfattning: det lilla munstycket eller ”nappen” är det perfekta hjälpmedlet för såväl den late som den tidspressade att arbeta med sin andning.

Tipsa andra om MittNu!

Dela, gilla eller skicka ett epost-meddelande